Vinkit autoilijalle

Seuraa tiedotteluamme kotisivuillamme, Facebookissa ja Instagramissa, niin saat ajankohtaisia ohjeita ja vinkkejä autosi parhaan mahdollisen toimivuuden takaamiseksi.  

Yksi yleisin syy auton hyytymiselle on tyhjentynyt akku. Akun kunto kannattaa testata säännöllisesti, jotta auto ei jätä käynnistymättä juuri sinä kiireisenä arkiaamuna -  akun vaihto tulee nimittäin edullisemmaksi kun sen vaihtaa itselle sopivana ajankohtana.

Akun kunnon ollessa huono auton käynnistäminen alkaa kuulostamaan raskaalta, eikä autoon enää välttämättä syty valot tai radio, joskus akku ei ilmoita heikentymisestä vaan lopettaa toimintansa kerrasta.  

Keskimäärin akku kestää n. 5 vuotta, mutta jotkut kestävät pidempäänkin, riippuen paljolti myös siitä miten akkua kohtelee. 


Sähkölaitteita tulisi pakkasella käyttää harkitusta etenkin, jos autolla ajelee vain lyhyitä matkoja. Pakkaskaudella autolla tulisi pyrkiä ajelemaan säännöllisesti hieman pidempiä matkoja esim. pari kertaa viikossa vähintään tunnin rupeama. Toinen hyvä vaihtoehto on asennuttaa autoon akkulaturi niin näistä pitkistä ajoista tai sähkölaitteiden käytöstä ei tarvitse huolehtia. 

Akkulaturi pitää auton akun koko ajan täynnä ja sen avulla voi pidentää merkittävästi akun käyttöikää ja mikä parasta auto ei jätä kertaakaan käynnistymättä tyhjentyneen akun vuoksi!

Akun kunto voidaan selvittää tarkasti sille tarkoitetulla testilaitteistolla!  Me tehdään akun testaukset veloituksetta aina huoltojen yhteydessä, mutta MARRASKUUN AJAN tehdään testaukset työn kuin työn yhteydessä VELOITUKSETTA!

Autoiluun liittyy paljon kustannuksia →  Itse auto on jo iso kustannus ja siihen sitten päälle vakuutukset, huollot, korjaukset + muut käyttökustannukset mm. polttoaine ja renkaat. Ja mikäli auto on välttämätön arjen sujumisen kannalta ei auta kun maksella 


MUTTA tiesitkö, että polttoaineen ja öljynkulutusta voi vähentää ja esim. kalliin vaihteistovaurion ehkäistä tietyillä toimenpiteillä? Tätä kutsutaan ennakoivaksi autohuolloksi, eikä tällä nyt tarkoiteta auton huoltoon tuomista ennakkoon.

Kyseessä on siis BG performance huollot, joilla saadaan aikaan todellista rahallista hyötyä esim. polttoaineen tai öljyn kulutuksen vähentyessä, jonka myötä myös toki luontokin kiittää!  Nämä ennakoivat huollot on kaikille autoille hyödyllisiä, mutta toki mitä enemmän ajoa tulee sitä nopeammin myös rahallisen hyödyn havaitsee!


Jos kiinnostus heräsi voit lukea lisää BG-performansen tuotteista ja huolloista täältä tai soita meille, kerromme mielellämme lisää.

Usein asiakkaat eivät ymmärrä mm. saamansa tarjouksen sisältöä, jonka vuoksi ei osata kyseenalaistaa ja mennään sinne mistä saatiin halvin tarjous. Mutta miksi voisi olla järkevää kyseenalaistaa, tässäpä pieni esimerkki!

Eräs meidän asiakas pyysi tarjousta huolto-ohjelman mukaiselle huollolle. Hän ilmoitti sitten kuitenkin hyväksyvänsä toisen korjaamon tarjouksen, koska se oli huomattavasti alhaisempi. Koska tiesimme, että olimme laskeneet hinnan tarkasti, heräsi mielenkiinto kuinka paljon alhaisemman tarjouksen asiakas on voinut saada ja kysyttiin sitä asiakkaalta suoraan.

Kun kävimme läpi toista tarjousta, kävi ilmi, että siitä oli jäänyt yksi huolto kohde laskematta, joka selitti ison hintaeron - eli loppujen lopuksi toisen korjaamon laskun loppusumma olisi ollut lähestulkoon sama kuin mitä meidän tarjous tai huolto-ohjelman mukaisesta huollosta olisi jäänyt yksi kohde tekemättä. Asiakas oli erittäin mielissään siitä, että selvitimme asian hänelle näin perusteellisesti ja päätti sittenkin hyväksyä meidän tarjouksen → tämä ei kuitenkaan ollut tarinan pointti! 


Tarinan opetus → kun kysyt tarjouksia ja joku niistä on huomattavasti alhaisempi, kannattaa asiaa hieman selvitellä esim. kysymällä suoraan korjaamolta mihin kalliimpi tai alhaisempi hinta perustuu!

Yksi vähän harvinaisempi, mutta suurta tuhoa aiheuttava asia on jäähdytinnesteen riittämätön pakkasenkestävyys → se voi aiheuttaa jäähdytinnesteen jäätymisen ja sen myötä moottorin tai jäähdytysjärjestelmän vaurion (ja se on kallis juttu) Jäähdytinnesteen tehtävänä on jäähdyttää moottoria ja suojata jäähdytysjärjestelmää korroosiolta, kivettymän muodostumiselta ja muilta ilmiöiltä, jotka heikentävät järjestelmän toimintaa

Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydeksi suositellaan vähintään - 30 astetta. Yleensä tämä tarkistetaan korjaamoissa huollon yhteydessä, mutta mikäli huoltoja ei ole suoritettu säännöllisesti tai olet itse lisännyt jäähdytinnestettä autoosi, kannattaa siinä tapauksessa käydä tarkistuttamassa asia!JA HUOM‼️ jäähdytysnesteen oikean määrän voi myös selvittää itse 


- joissain autoissa mittaristoon tulee ilmoitus liian vähäisestä nesteestä
- joissain autoissa on läpinäkyvä jäähdytysnestesäiliö, johon on merkitty minimi ja maksimimäärät selkeästi.

Jos jäähdytysnesteen määrä on alle minimin/vajennut, tulee syy vajeesta selvittää, todennäköisesti jostain vuotaa! Jos olet asian suhteen epävarma niin tuo auto korjaamolle näytille niin saat selvyyden! 

Lisälämmittimen tärkein tehtävä on esilämmittää moottoria ajoa varten, esilämmitys nimittäin säästää moottoria turhalta kulumiselta.

Moottorin esilämmitys vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Auton moottori käyttää osan polttoaineesta itsensä lämmittämiseen, kylmäkäynnistyksen seurauksena lisäkulutus voi olla jopa kymmeniä prosentteja jo muutaman kilometrin matkalla.

Lisälämmittimen käyttö tuo myös autoiluun käyttömukavuutta ja parantaa turvallisuutta → Lämpimän moottorin ansiosta auton oma lämmityslaite toimii nopeammin, jonka myötä ikkunatkin sulavat nopeammin jäästä/huurteesta → jolloin näkyvyys on parempi.

Auton matkustamon saaminen lämpimäksi vaatii joko polttoainetoimisen lisälämmittimen (esim. webasto) tai erillisen sisätilanlämmittimen! Sisätilanlämmittimen voi asentaa lohkolämmittimen yhteyteen erillisellä sisähaaralla → eli sisätilanlämmitin saa virtansa moottorinlämmittimen pistokkeen kautta!

VINKKI - Jos lohkolämmittimen päälle laittaminen meinaa välillä unohtua, tähän hyvä apu voisi olla ajastinpistorasia (saa edullisesti esim. Motonetistä)

HUOM ‼️ Kesän jäljiltä sisätilanlämmitin saattaa olla sisältä todella pölyinen ja likainen, mikä lisää tulipalon riskiä. Muista siis puhdistaa sisätilanlämmitin ennen käyttöönottoa ja varmistaa, että se on sijoitettu järkevästi matkustamoon eikä mitään helposti palavaa ole lämmittimen läheisyydessä!

Lisälämmittimiä on erilaisia, on polttoainetoimisia sekä verkkovirralla toimivia. Nyt puhutaan tästä jälkimmäisestä eli verkkovirralla toimivista lämmittimistä. Niistä käytetään monesti yleisnimityksenä lohkolämmitintä, mutta sen lisäksi on myös olemassa säteily- ja letkulämmitin.

Harva autoilija tietää, mikä näistä lämmittimistä autossa on, sillä autoilija kannalta lämmitin tyypistä riippumatta tilanne näyttää samalta → verkkovirtaan kytketty lämmitysjohto liitetään puskurissa olevaan pistokkeeseen ELI käytännössä tällä ei autoilijalle ole suurta merkitystä - säteilylämmitin vaatii hieman pidemmän lämmitys ajan.

Jos verkkovirralla toimiva lisälämmitin ei toimi se ei välttämättä näy käytännössä juuri mitenkään. Lohko- tai letkulämmittimen toimivuuden voi kuulla niiden hyvin hiljaisesta kohinasta, mutta säteilylämmitin on äänetön. Yksi merkki toimimattomuudesta on se, että pakkasella lämmityksestä huolimatta, auton oma lämmityslaite toimii hitaasti.

HUOM- Moni saattaa hämääntyä, jos erillinen sisätilanlämmitin toimii → se ei kuitenkaan takaa, että moottorinlämmitin toimisi!

Mikäli epäilet lämmittimen toimimattomuutta, varmin keino saada se selville on käyttää sitä korjaamolla näytillä - siellä tämä pystytään varmistamaan hyvinkin nopeasti!

1. Koet pimeällä ajamisen ahdistavana ja haluat parantaa näkyvyyttä, jotta autoilu pimeällä tuntuisi turvallisemmalta 

2. Ajat todella paljon pimeällä ja haluat vähentää silmiä väsyttävää pimeässä ”tihrustamista” 

3. Olet työnantaja ja hankit lisäkaukovalot työ autoihin työntekijöiden työn ergonomian ja työturvallisuuden parantamiseksi!

4. Haluat hieman ehostaa auton ulkonäköä 

5. Koet pimeällä peruuttamisen haastavana, joten hankit lisäperuutusvalon tämän helpottamiseksi!

Lisäkaukovalot eivät valaise pelkästään eteenpäin vaan ne valaisevat myös sivuille, jolloin ne auttavat havaitsemaan hyvissä ajoin tien reunassa liikkujat + metsän reunalla eläimet. Ne on siis hyödylliset ihan jokaiselle, jolla ajoa tulee myös valaistujen teiden ulkopuolella. Ja pakko myöntää, että lisävalot tuovat myös tyylikkyyttä auton keulalle!

Lisäperuutusvalot laitetaan nimensä mukaisesti siis peruutusvaloja tehostamaan, ja on todella loistava apu pimeällä peruuttamiseen!

Lisävalojen avulla voi siis välttää monenlaiset läheltäpiti tilanteen!

kunnolliset pyyhkijänsulat!

Kuluneet ja repaleiset pyyhkijät päästävät vettä ja likaa pyyhkijän ja lasin väliin, jolloin pyyhkijät voi aiheuttaa syviäkin naarmuja tuulilasiin. Lisäksi huonokuntoiset pyyhkijät jättää rannut tuulilasin pintaan mikä tekee näkyvyydestä entistä huonompaa!


Jos pyyhkijät pyyhkivät huonosti kokeile pestä pyyhkijänsulat esim. lasinpesunesteeseen liuotetulla liinalla, säännöllinen puhdistus edesauttaa niiden pidempää käyttöikää.

Tiesitkö, että normaalikäytössä sulan suositeltu käyttöikä on noin puoli vuotta? Eli esim. syksyllä ja keväällä!

Kuljettajan kannalta olennaisin tieto tulee edestä ja silloin tottakai tuulilasin kunto on avainasemassa!

1. Huolehdi että pyyhkijät ovat kunnolliset - rispaantuneet pyyhkijät naarmuttaa tuulilasin hetkessä ja kunnollisilla pyyhkijöillä varmistat hyvän näkyvyyden!

2. Pese tuulilasi ja pyyhkijät säännöllisesti,  jotta tuulilasin ja pyyhkijöiden väliin jäävät roskat/lika ei kuluta kumpaakaan pilalle + jälleen kerran näkyvyys on parempi!


3. Pese tuulilasi myös sisäpuolelta - saatat yllättyä kuinka paljon se parantaa näkyvyyttä!


4. Pidä riittävä turvaväli liikenteessä edellä ajavaan - näin voit pienentää kiveniskemien riskiä ja toki se on parantaa näkyvyyttä sekä turvallisuutta!


5. Mikäli kiveniskemä pääsee yllättämään korjauta se samantien - mikäli autossa on tuulilasivakuutus saattaa vakuutusyhtiö korvata kiveniskemän korjauksen ilman omavastuuta!


Biltec Instagramissa  Seuraa