Nelipyöräsuuntaus

Nelipyöräsuuntaus eli toiselta nimeltään aurauskulmien säätö tai ohjauskulmien säätö on toimenpide, jolla voidaan vähentää renkaiden epätasaista kulumista sekä polttoaineen kulutusta ja parantaa ajoturvallisuutta. 

Ohjauskulmien mittauksella ja säädöllä varmistetaan se, että ajoneuvon pyörät ovat ihanteellisessa eli auton valmistajan määrittelemässä asennossa. Jolloin auton ajettavuus ja ohjattavuus paranee, polttoaineen kulutus pienenee ja renkaat kuluvat tasaisesti.

Yleisin syy ohjauskulmien vioittumiseen on se, jos autolla on ajettu kuoppaan tai esteeseen kuten katukivetykseen kovalla vauhdilla tai mikäli auton alustaan on vaihdettu osia.

Tällöin auton etu- tai taka-akseli voi mennä vinoon, jonka johdosta auton renkaat ovat virheellisessä asennossa ja renkaat voivat kulua nopeastikin käyttökelvottomiksi. 

Virheelliset ohjauskulmat huomaa mm. siitä, että auto alkaa puoltamaan ja rattia joutuu kääntämään hieman vastakkaiseen suuntaan, jotta auto kulkisi suoraan tai jos ohjauspyörä tärisee ajettaessa korkeammilla nopeuksilla. 

Käytämme pyörien oikeaan suuntaukseen Hofmann Geoliner 650 3D-laitetta. Sen ainutlaatuiset ominaisuudet mahdollistavat säädöt ja mittaukset, joita on hankala tehdä perinteisillä suuntauslaitteilla.

BilTec-nelipyöräsuuntaus sisältää:

  • Pyörien ohjauskulmien mittaus
  • Nelipyöräsuuntaus ohjearvojen mukaisesti
  • Huoltoraportti ja kuitti

Ohjauskulmien säätö maksaa takuullaa itsensä takaisin, tarkan hinnan näet nettiajanvarauksen kautta. 

 

Huom!

Löytyykö autostasi esimerkiksi kaistavahti tai adaptiivinen vakionopeudensäädin?

Muistathan mainita siitä varauksen yhteydessä, sillä silloin autoon pitää suorittaa nelipyöräsuuntauksen yhteydessä ADAS-järjestelmän kalibrointi.

Edistykselliset kuljettajaa avustavat järjestelmät (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) varoittavat kuljettajaa vaarallisista tilanteista liikenteessä, ne estävät onnettomuuksia tai vähentävät onnettomuuksien riskiä sekä avustavat kuljettajaa ajamisessa.

Mutta väärin toimiessaan ne voivat aiheuttaa jopa vaaratilanteita tai onnettomuuksia.

Nämä ADAS-järjestelmät hyödyntävät ajoneuvossa olevia erilaisia antureita, tutkia ja kameroita mm. ympäristön ja auton havainnointiin.

Silloin kun tunnistimen ja ajoneuvon koordinastiston suhde muuttuu, kuten pyörien suuntauksen yhteydessä tai jos alustaan vaihdetaan osia, täytyy kalibrointi suorittaa.