Tiesitkö, että tukkeutunutta hiukkassuodatinta ei aina tarvitse vaihtaa?

Tiesitkö, että tukkeutunutta hiukkassuodatinta ei aina tarvitse vaihtaa?

Jos diesel-auton partikkelisuodattimen vikavalo syttyy, on syytä kääntyä asiantuntevan korjaamon puoleen. Kallista suodatinta ei kuitenkaan heti tarvitse vaihtaa uuteen, sillä uusi BG dieselhuoltolaite puhdistaa moottorin ilma- ja päästöjärjestelmät DPF-suodattimineen tehokkaasti huollossa käytettävillä kemikaaleilla. Jatkossa DPF-ongelmat pysyvät poissa ennakoivalla BG-huollolla.

Dieselmoottori tuottaa enemmän nokea kuin bensiinimoottori. Siksi dieselautossa on hiukkassuodatin, joka poistaa nokea pakokaasusta ja pitää terveydelle haitalliset palamattomat hiukkaset sekä muut kiinteät ainekset poissa hengitysilmasta ja auton päästöt rajoitusten mukaisina. Kun pakoputken alkupäässä sijaitseva DPF-suodatin on kerännyt liikaa nokea, pitäisi auton moottorinohjausjärjestelmän automaattisesti aloittaa puhdistusprosessi. Kuljettaja huomaa puhdistuksen eli regeneroinnin alkaneen, kun pakokaasuvirtaan ruiskutettu ylimääräinen polttoaine alkaa polttaa suodattimesta nokea aiheuttaen savutusta pakoputkesta ja muutamia minuutteja kestävää tehon laskemista. Regenerointi ei kuitenkaan ala ennen kuin auton moottori on saavuttanut tarpeellisen lämpötilan. Käytännössä diesel-autolla tulisi ajaa useita kilometrejä maantieajoa reippaalla yli 65km/h vauhdilla, jotta regeneroinnilla on mahdollisuus alkaa. Juuri tässä piilee DPF-suodatinten ongelmien syy. Toistuvien pysähdysten taajama-ajossa ja Suomen kylmissä olosuhteissa DPF ei aina saavuta tarvittavaa regenerointilämpötilaa ja suodatin alkaa tukkeutua. Diesel-autoilijan olisi siis hyvä käydä säännöllisesti vaikkapa kerran viikossa ajamassa hyvävauhtista maantieajoa, jotta suodatin pysyy puhtaana. Matka-ajossa suurempi pakokaasuvirtaus tuottaa korkeamman lämpötilan ja asianmukaisen puhdistuskatalyytin.

Uusi DPF-suodatin vai kunnostushuolto?

Jos DPF-valo kuitenkin syttyy tai auton teho hiipuu, voi DPF-suodatin olla tukossa. Kallein korjaustapa on vaihtaa tilalle uusi suodatin, joka voi maksaa tuhansia. Toinen korjausmenetelmä on suodattimen irrottaminen ja puhdistaminen kemikaalilla tai uunissa. Molemmissa tapauksissa pitäisi puhdistaa myös moottorin ilmajärjestelmä ja pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä (EGR). Suodattimia puhdistetaan myös esimerkiksi ruiskuttamalla paikoillaan olevaan suodattimeen katalyyttia tai puhdistusainetta. BG kunnostushuolto ja ennakoiva huolto ovat ammattimainen tapa pitää DPF kunnossa. Muut menetelmät rajoittuvat vain korjaamaan jo syntyneitä ongelmia, kunnes jonkin ajan kuluttua DPF jälleen tukkeutuu ja vikavalo syttyy. BG Kunnostushuolto tehdään hiukkassuodattimen huoltolaitteella ilman osien purkamista. Huolto voidaan tehdä myös silloin, kun vikavalo on jo syttynyt kojetauluun. Laitteen letku kiinnitetään moottorin ilmanottoon esimerkiksi kaasuläpän kohdalle. Erikoispuhdistuskemikaalia syötetään letkun kautta käynnissä olevaan moottoriin, jolloin kemikaali puhdistaa ilmajärjestelmän, pakokaasukanavat ja DPF-suodattimen. Puhdistuksen edistymistä voidaan seurata kannettavalta tietokoneelta vastapaineen
laskemisena. Puhdistus kestää puolisen tuntia, jonka jälkeen pienentynyt vastapainelukema kertoo virtauksen olevan taas normaalitasoa. Tämä puhdistusjärjestelmä sopii kaikkien dieselajoneuvojen päästöjärjestelmien puhdistukseen. Puhdistuksen jälkeen DPFsuodattimen tukkeutumisongelmat pysyvät poissa, kun autolle tehdään ennakoiva BG Premium-huolto. Ennalta ehkäisevä huolto vähentää partikkelien muodostumista ja pidentää moottorin sekä DPF-suodattimen elinikää. Ennalta ehkäisevällä huollolla voidaan myös hallita polttoainejärjestelmän, ilmajärjestelmän, palotilojen, männänrenkaiden alueen ja öljyjärjestelmän puhtautta.

Kategoriat: Ajankohtaista | Avainsanat: , , , , , , , , ,